top of page
unnamed (9).jpg
  • Neria Smith

אולטראס נירנברג זוכרים אוהד ניאו-נאצי

ב-12 בספטמבר 2020 הלך לעולמו פעיל ניאו-נאצי מאזור נירנברג בשם כריסטיאן קֵק. קֵק היה פעיל בכיר בסצנה הנאו-נאצית בנירנברג עוד בשנות התשעים, ומאז שנות האלפיים הפך לראש הפלג הפרנקוני של הרשת הניאו-נאצית הבינלאומית ״Blood & Honour״. תחת תפקיד זה ארגן קֵק מופעי מוזיקה נאצית ואירועים שונים בהם השתתפו פעילי ימין קיצוני מכל אירופה. קֵק גם לקח חלק בזרוע הטרור החמושה של הארגון, הידוע בשם ״Combat 18״. מעבר לכך, קֵק מופיע בתיקי החקירה של מחתרת הטרור הנאצית NSU (פירוש: National Socialist Underground) שרצחה עשרה אנשים בשנות האלפיים ברחבי גרמניה (תשעה מהגרים ושוטרת, שלושה מהם בנירנברג). הוא נחשד כי סייע לפעילות המחתרת בנירנברג כשאיפשר לשלישיית הרוצחים ללון בביתו ולאחר מכן השמיד ראיות.


כריסטיאן קֵק כפי שנצפה באיטליה בשנת 2019 לפני קונצרט "Defend Europe" לזכרו של אדולף היטלר



ואיך כל זה מתקשר לכדורגל? ובכן, קֵק היה פרצוף מוכר בסצנת האוהדים של פ.צ. נירנברג, בתור חבר במועדון האוהדים "קומנדו נוריס״ ושמר על יחסים חמים עם ארגון האולטראס המוביל של המועדון, ״אולטראס נירנברג״. למרות פעילותו הנאו-נאצית הענפה, שהייתה ידועה לכל, קֵק היה אורח רצוי בהסעות של האולטראס למשחקי החוץ ואף נהג לבקר בקביעות במועדון האוהדים של הארגון. ארבעה ימים לאחר מותו הפתאומי, נערך לקֵק טקס אשכבה בנירנברג, אותו פקדו דמויות בכירות מהסצנה הנאו-נאצית הגרמנית. יום לאחר מכן, הגיעה לבית הלוויות גם משלחת רשמית של אולטראס נירנברג, לבושה בבגדי הארגון, יחד עם פירמת החוליגנים הימנית Red Devils. האולטראס הגדילו לעשות ותלו שלט לאחר כמה ימים על גדר מחוץ לאצטדיון מקס מורלוק בו נכתב: ״נוח על משכבך בשלום, קֵקי!״. השלט נחתם בשם היציע הצפוני של נירנברג.

אולטראס נירנברג הגדילו לעשות ותלו שלט על גדר מחוץ לאצטדיון מקס מורלוק



התנהלות האולטראס תמוהה עוד יותר לנוכח העבודה שב-2013 זכו במקום השני בפרס יוליוס הירש, המחולק ע״י ההתאחדות הגרמנית לקבוצות אוהדים הפועלות נגד אפליה, לאחר תפאורת ההנצחה שעשו למאמנה היהודי של המועדון בתקופת הנאצים, יינו קונראד.


השלט עורר סערה בקרב אוהדי נירנברג והמועדון אף מיהר להסתייג מצעדי האולטראס בהודעה רשמית שמסר: ״בלתי מתקבל על הדעת עבור פ.צ. נירנברג שיחידים או קבוצת אוהדים חשבו לנכון לתלות שלט מחוץ לאצטדיון מקס מורלוק עבור אוהד נאו-נאצי של הקבוצה שהלך לעולמו. הבעת צער פומבית שכזו עבור אדם שפעל בצורה כה קיצונית תמיד תיתפס כאקט פוליטי והמסר המשתמע מכך מנוגד באופן מוחלט לערכים אותם מייצגת פ.צ. נירנברג. המועדון חוקר את נסיבות האירוע ויפעל להבטיח כי אקט כזה לא יחזור על עצמו. הבעת הצער נכתבה בשם היציע הצפוני של נירנברג. אנו, מועדון פ.צ. נירנברג, איננו מבינים מדוע אנשים יחידים מתיימרים לדבר עבור כל היציע הצפוני. אנו מקבלים פידבק מאוהדים ביציע הצפוני ומעבר לו שמגנים בחריפות את השלט ומסרבים להיות למקושרים לפעולה זו. פ.צ. נירנברג מייצגת ערכים של מגוון וסובלנות. כחלק מהמחויבות החברתית שלנו, המועדון נוקט בשורה של צעדים נגד אפליה עם פרויקטים חינוכיים כמו סיורי אוהדים ומחלקות הנוער לתחנת גירוש היהודים במארצפלד, טורניר ע״ש יינו קונראד, נסיעות עם אוהדים למחנה הריכוז פלוסנבורג, ועוד. צוות האבטחה של המועדון עובר הדרכה מוקפדת כדי לזהות ולמנוע כניסה של סמלי ימין קיצוני למשחקי הקבוצה. לשנאת זרים ולגזענות אין מקום במשפחת המועדון. מנקודת מבטנו, על מועדוני הכדורגל מוטלת אחריות חברתית-פוליטית להפחית בורות ודעות קדומות, המהוות קרקע פורייה לגזענות. השחקנים הזרים ועובדי המועדון ב-פ.צ. נירנברג עובדים בכבוד ובשלווה אחד עם השני - על המגרש ומחוצה לו. אנו רוצים להמשיך ליצור קשרים כדי לקרב בין תרבויות שונות. לעמדות בלתי אנושיות אין מקום בספורט ואנו כמועדון מגנים אותן בתוקף.״

169 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page