top of page
unnamed (9).jpg
  • תמונת הסופר/תאדם להב

בורוסיה דורטמונד - תמונת מצב

זה כבר הפך להרגל, הצהובים שחורים שוב במשבר


עם החזרה מפגרת החורף הקצרה ציפתה לבורוסיה דורטמונד סדרת משחקים קשה, שאותה צריכה הייתה הקבוצה לסיים בהצלחה כבירה בכדי לשמור על מרחק נגיעה מבאיירן ולהתבסס לפחות במקום השני. מה שהתחיל טוב עם 6 נקודות אחרי נצחונות משכנעים על וולפסבורג ולייפציג המשיך עם נקודה אחת בלבד בשלושת המשחקים האחרונים, כולל הפסדים ליריבות ישירות מהצמרת.

הסיבה לחוסר היציבות רבות, ומה שמתסכל במיוחד מבחינתה של בורוסיה דורטמונד היא עצם העובדה שהבעיות ידועות לכל כבר זמן רב אך לא מטופלות, למעשה נראה שבמועדון נוטים לעצום עין אל מול הבעיות, שלא זוכות לטיפול של הצוות המקצועי. כך קורה שברוב המשחקים היכולת של הקבוצה לא יציבה, ולצד מחציות חלשות שמסתיימות רע מבחינתה שלדורטמונד, ראינו גם מחציות גדולות עם מבולים של שערים.


אם חוזרים לפתיחת העונה הרי שדורטמונד דווקא פתחה אותה טוב, אך למרות התוצאות הטובות יחסית נראה היה שמשהו לא לגמרי עובד. כך יצא שלצד הצגות במשחקי הבית נגד מינשנגלדבאך ונגד שאלקה הקבוצה גם התבטלה לחלוטין במשחקיה באאוגסבורג וברומא נגד לאציו.

הדברים החלו לקבל תפנית עוד יותר שלילית עם פציעתו של הולאנד, מלך שערי הקבוצה, שנכון לכתיבת שורות אלו כבש 14 שערים ב-13 משחקים. ללוסיאן פאבר לא היו פתרונות וכהרגלו בקודש הוא שוב התעקש לשחקן ללא חלוץ 9, מה שהקשה על הקבוצה להבקיע. פאבר פוטר לבסוף אחרי שבחמשת משחקיו האחרונים בתפקיד ניצח פעם אחת בלבד, כולל הפסדי בית מבישים לקלן (2-1) ולשטוטגרט (5-1).

כאן גם חשוב לציין שלדורטמונד חסר הקהל הביתי שלה, כמה חסר? מאוד חסר. המאזן העגום של דורטמונד במשחקי הליגה הביתיים ללא קהל בתקופת הקורונה מספר סיפור עצוב ועומד על שישה הפסדים ב-10 משחקי ליגה. לפני התפרצות המחלה רשמה דורטמונד שלושה הפסדים בלבד ב-40 משחקי ליגה ביתיים. המספר הזה לא מקרי כלל והוסטפאלן שטדיון ידוע כמבצר. הצהובים-שחורים לא נוהגים לאבד הרבה נקודות בביתם והם אף מחזיקים ברצף הארוך ביותר בהיסטוריה של הבונדסליגה של משחקי בית ללא הפסד (בין 2015 ל-2017, 924 ימים בסה״כ).

אך מובן שזה לא תירוץ לסגל מוכשר עם כמות כזו של פוטנציאל ודורטמונד צריכה למצוא את הנוסחה שתאפשר לה להסתדר בלי הקהל, אחרת היא עלולה לאבד מקור הכנסה חשוב, מה שעלול לסבך אותה מבחינה פיננסית וייאלץ אותה למכור שחקנים רבים בקיץ הקרוב.


ואם כבר קיץ - התקשורת הגרמנית מדווחת שמרקו רוזה כבר סגור בבורוסיה בדורטמונד, שצפויה להפעיל את סעיף השחרור בחוזהו של רוזה במינשנגלדבאך. עד אז מינו האנס יואכים וואצקה (מנכ״ל) ומיכאל צורק (מנהל מקצועי) את אדין טרזיץ׳ באופן זמני עד לסיום העונה. המטרה שהוצבה בפני המאמן הצעיר, שהיה עוזרו של פאבר וגם עבד בדורטמונד של קלופ, היא להבטיח את אחד המקומות שמובילים לליגת האלופות ולזכות בגביע, במיוחד אחרי שבאיירן מינכן הודחה כבר בשלב מוקדם כל כך.

מרקו רוזה - בגרמניה טוענים שהוא המאמן הבא של בורוסיה דורטמונד


אך טרזיץ׳ מתקשה לייצב את הקבוצה וכלל לא ברור האם הכשלון הוא שלו עצמו או של קודמו בתפקיד. למעשה סגנון המשחק של לוסיאן פאבר הסתיר בעיות ישנות ועזר לקבוצה לנצח ע״י החזקת כדור, הבעיה היא שאותן הבעיות לא טופלו מהשורש, ולכן חזרו על עצמן בתקופתו של פאבר ועכשיו אפילו יותר תחת אדין טרזיץ׳, שדוגל בכדורגל התקפי ופתוח יותר, יש שיגידו הרפתקני ומופקר.

לטרזיץ׳ עוד צפויה עבודה קשה מאוד בעבודה על נקודות התורפה של בורוסיה דורטמונד, גם המאמן שיגיע בקיץ יצטרך לעבוד קשה בכדי להחזיר את האיזון לסגל עמוס הכישרון של דודטמונד. אך השאלה שנשאלת היא מדוע הנושאים האלו לא זכו לטיפול עוד הרבה קודם, הרי הבעיות של הקבוצה ידועות לכל כבר תקופה ארוכה והיריבות מנצלות זאת בכדי לבטל את דורטמונד וכמובן בכדי לנצח. פאבר וטרזיץ׳ צוטטו לא פעם באומרם שהשערים שהקבוצה ספגה שטותיים ולא מחוייבי המציאות. הגדיל גם מאטס הומלס, שאמר שלנצח את דורטמונד הפכה להיות משימה קלה מידי ושהיריבות צריכות לחזור לירוק דם בכדי לנצח.

אם יורדים לעובי הקורה ולמנות את הבעיות אז אחת מנקודות התורפה הגדולות ביותר של הקבוצה היא המצבים הנייחים וכדורי הגובה. דורטמונד ספגה 44% מהשערים שלה העונה ממצבים נייחים (11 שערים מתוך 24). היריבות מנצלות באורח קבע את העובדה שרומן בורקי לא שוער גבוה, מה שמונע ממנו לצאת לכדורי גובה רבים, וכך יוצא ששחקני היריבה נוגחים לשער מתוך תיבת החמש באין מפריע. גם שיטת השמירה האיזורית אצל פאבר, שהפכה לאישית אצל טרזיץ׳, לא מוסיפה ומבלבלת את השחקנים. הומלס בעצמו דיבר על כך אחרי משחק ההפסד בברלין נגד אוניון, כשסיפר שצ׳אן היה מבולבל ואיבד את פרידריך, שנגח את שער הנצחון.


ואם בבורקי עסקינן, השוער של דורטמונד יציב בלא להיות יציב. לצד הצגות הוא טועה המון ונראה שלדורטמונד יש שוער בונדסליגה ממוצע שלא מצליח לעמוד בציפיות הגבוהות. בורקי ספג העונה מספר שערים גדול בבעיטות מרחוק, אם במהלך קבוצתי רגיל שהסתיים בבעיטה מ-30 מטר כמו במשחקים נגד הרטה ומיינץ או בבעיטה חופשית כמו נגד באיירן ומינשנגלדבאך. גם כאן, הקבוצות יודעות ומנצלות.

רומן בורקי - יכולת מאכזבת העונה


לכל אלו מצטרף הסיכון הגבוה שמגיע יחד עם עמידה בקו גבוה, שלא משאיר לשחקניה של דורטמונד הרבה מקום לטעויות. כמעט כל טעות אינבידואלית כזו של שחקני ההגנה והקישור, כמו מסירה לא מדויקת או איבוד כדור בגלל כדרור מיותר, משמעותה התקפה מתפרצת שתסתיים כמעט בודאות בשער חובה.

לאוהדי הקבוצה מתחילים לעלות ספקות בנוגע לאתרי הבניה האלו, האם הם יותר מידי למאמן חסר נסיון, שצריך להביא את דורטמונד למקומות 2-4 ולהבטיח מקום בליגת האלופות? הפציעות של תורגן האזרד, אקסל ויטסל ודן-אקסל זגאדו בוודאי שלא יהפכו את המשימה לקלה יותר.

עוד משהו שנראה שמחלחל לאוהדים הוא שלא בטוח שמרקו רוזה הוא הפיתרון לכל הבעיות הללו. בקרב האוהדים בגרמניה כבר מתחילים לתהות האם זה הזמן לשינוי בדרגים גבוהים יותר. בהנהלה כבר הודיעו על כך שמיכאל צורק עתיד לסיים את תפקידו בשנה הקרובה. סבסטיאן קהל הוא המועמד המוביל לרשת את צורק ומעניין יהיה לראות לאיזה כיוון ילך המועדון אחרי עזיבתו של מי שאחראי לא פחות מוואצקה על כך שדורטמונד חזרה לקדמת הבמה אחרי כמעט-פשיטת-הרגל ב-2004.


כך או כך, בדורטמונד חייבים קודם כל להבטיח מקום בליגת האלופות, אחרת בכלל לא בטוח כלל שמרקו רוזה יגיע ועל הישארות אפשרית של ארלינג בראוט הולאנד כנראה שגם לא יהיה על מה לדבר.

202 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page